Het fairfriends manifest is een vertaalslag van onze missie en kernwaarden. Hiervan zijn ook de drie fair labels afgeleid. Ieder product dat via fairfriends wordt verkocht heeft een transparant verhaal bij één of meer labels.
Onze missie staat vast. Het manifest is altijd in ontwikkeling, zodat we samen de wereld nog fijner, mooier en leefbaarder kunnen maken.
Suggesties? We lezen ze graag!
het fundament
- Onze kernwaarden zijn respect, transparantie en vertrouwen. Een Fair Friend is gedreven door passie, plezier en positiviteit.
- Bij fairfriends vind je geen aanbiedingen, afgeprijsde producten, sales producten, etc. Want een eerlijke prijs voor iedereen in de hele keten is ons uitgangspunt.
- Wel belonen we verantwoord kopen (=duurzaam gedrag) en bestaande klanten kunnen van ons af en toe een aanbieding als blijk van waardering ontvangen.
- Klanten kunnen kosteloos deelnemen aan ons fairpoints spaarprogramma. Op die manier belonen we je loyaliteit aan duurzaam en eerlijk kopen.
- Transparantie over producten is voor ons de sleutel naar een betere wereld. De producent of leverancier is zelf verantwoordelijk voor het (opr)echte verhaal. Een betrouwbaar keurmerk is daarop aanvullend. Claimt een leverancier volgens jou iets ten onrechte, dan waarderen wij het als je het ons meldt, zodat we de juiste stappen kunnen zetten.
- Tussenhandelaren mijden we. Die maken transparantie lastiger en voegen vaak niets toe, terwijl de prijs van het product onnodig stijgt. Daarom werken we graag samen met producenten en importeurs.
- Bij fairfriends zijn producten zonder ziel (onbekende herkomst) niet welkom. We omarmen producten met inspirerend en openhartig verhaal.
- We hebben een hekel aan inhoudsloos of misleidend marketing gewauwel. We vermijden dat zoveel mogelijk en als je op onze site zoiets vindt, waarderen we je melding en lossen het zo spoedig mogelijk op.
- We nemen zoveel mogelijk afstand van traditionele verkooptrucs die marketeers gebruiken. Die creëren meestal een (onbewust) gevoel van schaarste en angst. Dat is niet ons ding.
- Winst is voor ons uitsluitend een middel voor sociale en maatschappelijke groei. Onze droom is een duurzaam leefbare wereld, niet een toenemend getal op onze bankrekening.
- Stilstand is achteruitgang. fairfriends is vooruitstrevend en innovatief. Waar nodig een tikje rebels, in positieve zin.
Tot slot: de afbeelding op de homepage toont een groen shopping center. Je kunt er niet heen, want het is met AI gemaakt. Wie weet kunnen we ooit het groenst mogelijke warenhuis in de 'echte wereld' bouwen. Hoe dat er ook uit mag zien. Voor nu blijft het bij dromen...